loading...
سئو و بهینه سازی وب سایت
nimasam بازدید : 16 سه شنبه 31 فروردین 1400 نظرات (0)

سئو چیست ؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سئو چیست ؟ سئو به معنای "بهینه سازی موتور جستجو" است و بخشی اساسی از کل استراتژی آنلاین شماست. سئو به معنای بهبود قابلیت مشاهده آنلاین شما با دستیابی به رتبه های بالا در نتایج جستجوی Google  و جذب ترافیک جستجوی عمومی است. چندین سرویس سئو وجود دارد که می توانید برای تقویت حضور آنلاین خود آنها را دریافت کنید. این موارد شامل بهینه سازی درون صفحه ای (سئو آن پیج) مانند جستجو در مورد کلمات کلیدی و نمادها(هشتگ و...) ، بهینه سازی خارج از صفحه ای (سئو آف پیج) برای افزایش حضور آنلاین توسط محتوای با کیفیت و ایجاد پیوند و بهبودهای فنی برای کمک به سایت شما در نمایش بیشتر نتایج جستجو انجام میگردد.

برای پاسخ به سوال سئو چیست ؟ باید بدانید که سئو، مجموعه ای از فعاليت ها در حیطه طراحی سایت، تولید محتوا و تعیین نوع محتوا است که توسط ما انجام میگیرد تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

چه چیز هایی وارد سئو میشود؟

برای درک معنای واقعی عبارت سئو چیست؟ بیایید هر بخش را نام برده و تعریف کوتاهی در مورد آن بخوانیم:

کیفیت ترافیک:

شما می توانید تمام بازدیدکنندگان را به سایت خودبیاورید، ولی آیا آنها واقعا به خدمات شما نیازمندن؟

فرض کنید شخصی به دنبال خرید چرخ گوشت است و بعد از جستجو کلمه چرخ به سایت شما می رسد. در حالی که شما فروشنده لاستیک یا چرخ ماشین هستید. این نشان از کیفیت پایین محتوای ترافیک بازدید کنندگان از سایت شماست.

مقدار ترافیک:

وقتی بازدید کننده گان از سایت شما با استفاده از مرورگرها صفحه شما را پیدا و بازدید می کنند. بازدید بیشتر و طولانی تر برای سایت شما بهتر خواهد بود.

نتایج ارگانیک  : تبلیغات بخش قابل توجهی از بسیاری از SERP ها را تشکیل می دهد. ترافیک ارگانیک ، ترافیکی است که مجبور به پرداخت آن نیستید. درواقع نتایجی هستند که کاربران با استفاده از صفحه اصلی جستجوی گوگل و با نوشتن کلمات سایت شمارا جستجو میکنند . گوگل بابت این جستجو و استفاده از سرویسی که به شما میدهد هزینه ای نمیگیرد. در اصطلاح به این نتایج، ارگانیک گفته میشود .

 همینطور خوب است بدانیم که سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست. بلکه کسب رضایت  بازدیدکنندگان از سایت نیز از فاکتورهای اصلی سئو میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاست ‌های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت‌ها همسو شده است.

امّا سئو چگونه کار می کند؟

وقتی از وب سایت صحبت می کنیم اولین مفهومی که به ذهن میرسد جعبه ای است که در بالای آن نوشته شده، Google، Yahoo، Bing  و در میانه آن شما میتوانید با نوشتن یا گفتن کلمه مورد نظر خود لیست طولانی گاها تا چندین صفحه از مفاهیم را در مقابل چشمان خود ببینید. که به شکل اعجاب آوری با مفهومی که شما در ذهن داشتید کاملا مطابق است.

 بله ولی تا به حال فکر کرده اید پشت نتایج جستجو چه دستورالعملی نهفته است؟

 نحوه کار مرورگرها( google. Yahoo. Bing … ) بدین شرح است : هر موتور جستجو دارای یک سیستم ردیابی است که به صورت کدهای صفر و یک کار می کند. این سیستم پس از پایش تمامی اطلاعات در دنیای مجازی اینترنت نتایج جستجوی خود را به صورت یک لیست در می آورد. این لیست را که شامل موارد درخواستی شما در هنگام جستجو است طبقه بندی و در صفحه نمایش جستجو نشان میدهد.

 

حالا شاید از خود بپرسید که چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

هر روز میلیاردها جستجو به صورت آنلاین انجام می شود. این به معنای مقدار بسیار زیادی از ترافیک خاص و جذاب است.

بسیاری از مردم محصولات و خدمات خاص را با هدف برآورد و پرداخت هزینه های آن جستجو می کنند. این جستجوها دارای اهدف تجاری مشخصی هستند. به این معنی که با جستجوی خود نشان می دهند که می خواهند چه چیزی را تهیه کنند. همینطور آیا محصولی که شما ارائه می دهید جزو این موارد هست یا خیر.

شما می توانید بیش از آن که بازدید کنندگان سایت شما در جستجوی آن هستند را در اختیار آنان بگذارید. کمک به حل مشکلات و دادن پاسخ های مناسب به سوالات متداول مربوط به کسب و کار شما سبب می شود بازدید کنندگان از وب سایت شما علاوه بر این که شما را به عنوان یک ارائه دهنده خدمت در نظر بگیرند به عنوان یک منبع آموزشی قابل اعتماد نیز بنگرند. که برای وب سایت شما اعتبار بیشتری را به ارمغان می آورد.

 حال تمایل دارید پاسخ های خود را از منبعی قابل اعتماد دریافت کنید که در هر باری که برای کمک یا حل مشکلی به Google مراجعه کرده اید اطلاعات خوبی ارائه می دهد؟ یا کسی که هرگز نام او را نشنیده اید؟

 

آیا باید یک متخصص سئو ، سئو کاراستخدام کنم؟

بسته به پهنای باند ، میزان آموزش ها و پیچیدگی وب سایت(های) خود ، می توانید سئو اصلی را خود انجام دهید. یا ممکن است متوجه شوید که کمک یک متخصص یا سئوکار را ترجیح می دهید. در هر صورت شما انتخاب می کنید؟

 اگر در نهایت به دنبال کمک متخصص هستید ، باید بدانید بسیاری از موسسات و مشاوران "خدمات جستجوگرها را ارائه می دهند" . اما کیفیت آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. دانستن چگونگی انتخاب یک شرکت سئو خوب می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.  زیرا روش های اشتباه سئو در واقع می تواند بیش از آنکه به شما کمک کند به سایت شما آسیب وارد کند.

سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)

سئوی کلاه سفید مجموعه ای از تکنیک ‌های استاندارد و اصولی در بحث سئو است که تمرکز اصلی آن‌ بر روی جذب واقعی و هدفمند کاربران در مناسب ترین حالت ممکن است. پس می توان دریافت که بهترین نوع سئو، سئو کلاه سفید می باشد. که در نتیجه آن، شما به عنوان یک صاحب سایت به صورت همزمان رضایت مخاطبین و همچنین رضایت موتورهای جستجو را جلب کرده ‌اید.

توجه داشته باشید، کسب رضایت کاربران به معنای کسب رضایت موتورهای جستجو هم است.

در سئوی کلاه سفید ملاک اصلی، بهبود عملکرد و بهینه‌ سازی یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو با استفاده از روش‌های استاندارد و پیشنهادی است. برخی از مهمترین این روش‌ها استفاده روزمره و مطابق قوانین از کلمات کلیدی، تمرکز بر بحث تولید و بازاریابی محتوا، بک لینک‌ها(backlinks)، لینک‌دهی‌های داخلی و خارجی، و در نهایت جذب ترافیک عمومی و افزایش رتبه سایت به صورت عادی است که در این مقاله گفته شده است. اگر چه روند فرآیندهای سئوی کلاه سفیدمقداری طولانی است اما نتایج حاصل از آن تقریباً همیشگی هستند. در ضمن، راهکارهایی که از طریق این نوع سئو اعمال شوند، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو(search engine penalty) نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا تجارت آنلاین یا اینترنتی شما با کمترین درصد خطر روبه‌رو شود. بنابراین می‌توانید حمایت عادی موتورهای جستجو را در اختیار داشته باشید.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئوی کلاه سیاه دقیقاً در نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار دارد. این نوع سئو شامل راهکارهایی کاملاً غیر عادی و بر خلاف قوانین از نظر موتورهای جستجو است. با پیاده‌ سازی این روش‌ها می‌توان در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به روش‌های عادی در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERP) حضور پیدا کرد. اما ریسک زیادی در این روش‌ها وجود دارد. گوگل رسماً و طی بیانیه ‌های زیادی که منتشر کرده، استفاده از این روش‌ها را ممنوع و برخلاف قوانین خود اعلام کرده است و خاطر نشان کرده هر سایتی که این قوانین را زیر پا بگذارد شامل جریمه‌ های سنگین گوگل می شود. در موارد شدید تر، حذف از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل را هم در بر دارد.

اما با این حال وب ‌سایت ‌های متقلب زیادی هستند که روش‌های دور زدن قوانین گوگل را پیدا کرده اند. و در حال سوءاستفاده کردن از این روش‌ها هستند. گوگل در فواصل زمانی مختلف، با بروز رسانی الگوریتم های خود و مسدودسازی روش‌های جدید سئوی کلاه سیاه، بالغ بر میلیون ها سایت متقلب را شناسایی می‌کند.

از بارزترین تکنیک ‌هایی که در سئوی کلاه سیاه استفاده می شود به مواردی همچون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing، استفاده از متون یا لینک‌های مخفی، استفاده از کلمات و برچسب‌ های غیرمرتبط با محتوا، تکنیک موسوم به پنهان کاری یا Cloacking، استفاده از محتوای تکراری و ... اشاره کرد.

سئوکار کیست؟ سئوکار حرفه ای، مشاور یا متخصص سئو کیست؟

اگر از یک سئوکار بپرسید که شغل او چیست احتمالا کمی مکث می کند و در حال کلنجار با خود برای پاسخ به سوال شما می شود. احتمالا بعد از اینکه جواب سوال شما را با جمله "من یک سئوکار یا متخصص سئو هستم" بدهد، منتظر نگاه عجیب شما می ماند.

در بعضی مواقع نیز آنها ممکن است پاسخ ساده تری به این شکل به سوال شما بدهند. مانند: "من در زمینه برنامه ریزی سایت ها برای گرفتن رتبه بالاتر در گوگل فعالیت می کنم." . با این پاسخ بسیاری از افراد متوجه موضوع شده و در ذهن خودشان این کار را بسیار جالب تصور می کنند.

اما موضوعی که در این گونه مواقع ذهن سئوکار ها را درگیر می کند، اینست که آیا آنها می بایست به همین پاسخ کوتاه اکتفا کنند یا موارد بیشتری را درباره سئو به طرف مقابلشان بگویند.

بسیاری از سئوکار ها توضیح درباره کار خود را به یک مسئله چالش بر انگیز تبدیل می کنند. اما اگر همه ما خوب دقت کنیم می بینیم که هر کسی در هر شغلی که فعالیت می کند اگر بخواهد دقیقتر درباره کار خود توضیحاتی دهد، احتمالا همه ما که در آن کار سر رشته ای نداریم دچار سردرگمی می شویم. و از یک جا به بعد دیگر متوجه حرف های طرف مقابلمان نخواهیم شد.

با این حال در صنعت سئو دو مسئله ارتباطات و شفافیت، بسیار مهم هستند. به همین خاطر می توان به طور واضحی به این سوال پاسخ داد که ”سئوکارکیست ؟

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به افراد کمک می کند تا محصولات و اطلاعات موردنظرشان را توسط  موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به راحتی بیابند. یک سئوکار یا متخصص سئو با مطالعه و آنالیز در باره الگوریتم های گوگل به جستجوی مواردی می پردازد که محبوبیت آنها در موتورهای جستجو در حال افزایش است و با اجرای روش ها و اقداماتی سعی می کند که نتایج جستجو را برای یک سایت مشخص بهبود ببخشد.

هدف نهایی از این کار، افزایش سطح ترافیک وب سایت با استفاده از کلمات و موضوعات کلیدی است. به گونه ای که هر کاربر پس از ورود به سایت جذب آن شود. همینطور در حالتی که وب سایت نیز بر اساس الگوریتم های پیشنهادی گوگل طراحی شده باشد.

همه ی موتور های جستجو همواره در حال تغییر هستند. سئوکار ها نیز می بایست متناسب با آن اطلاعات خود را به روز کنند. در اینجا با استفاده از یک مثال ماهیت کار را به شما نشان خواهیم داد. به عنوان   مثال کلمه کلیدی ” SEO " را در نظر بگیرید.

 نتایج جستجو برای این کلمه در گذشته به این شکل بود:

در این تصوی که متعلق به سال 2011 می باشد.  در رتبه اول و دوم سایت های ویکی پدیا و گوگل قرار داشتند و بقیه نتایج جستجو نیز متعلق به آژانس های خدمات سئو بود. اما امروزه نتایج جستجو برای این کلمه نسبت به گذشته کاملا متفاوت شده و به شکل زیر است:

و در ادامه به صورت زیر می باشد:

با یک نگاه متوجه می شویم که هیچ سایت خدمات سئو دیگر در بین نتایج صفحه اول قرار ندارد. لذا همگی جای خود را به سایت هایی داده اند که آموزشی است.

گوگل متوجه شد، افرادی که کلمه “SEO” را جستجو می کنند اغلب به دنبال کلیک بر روی سایت هایی هستند که اطلاعاتی را در این زمینه ارائه می دهند. در نتیجه الگوریتم گوگل در این جهت تغییر یافت. به شکلی که بیشتر در خدمت رضایت و پاسخگویی به این خواسته کاربران  باشد.

یک سئوکار حرفه ای می بایست قادر به شناسایی این تغییرات (الگوریتم ها) باشد، مفهوم آنها را درک کرده و سیاست های جدیدی متناسب با آنها برای وب سایت خود وضع کند. به همین دلیل بسیاری از آژانس های خدمات سئو پس از این تغییر به گسترش بخش وبلاگ و آموزش سئو خود برای کسب درآمد پرداختند.

یک متخصص سئو یا سئوکار دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

 

گزینه های زیادی برای رتبه دهی به سایت ها وجود دارد. درک اینکه کدام عامل بیشترین ارزش و تاثیر سئویی را بر رتبه یک سایت مشخص دارد، کار بسیار سختی است. فعالیت یک متخصص، کارشناس سئو یا همان سئوکار، با صرفا چند ترفند و بک لینک در اینترنت خلاصه نمی شود. یک سئوکار باید در هر حال به دنبال کلمات کلیدی مناسب و محبوب باشد. همینطور راه هایی را برای افزایش ترافیک سایت ایجاد کند. به دنبال این افزایش ترافیک، احتمال به دست آوردن مشتری و همینطور کسب رضایتمندی مشتری بیشتر می گردد.

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو به معنای آگاهی از این گزینه ها و راه اندازی راه کارهای جدید و متناسب با آنهاست. با این حال با تغییر الگوریتم موتورهای جستجو، دیگر نمی توان به روش های قدیمی سئو اتکا کرد. سئو مدرن چیزی بیشتر از اتکا به کلمات کلیدی و متا تگ هاست.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که سئوکار ها نیاز است بر آن مسلط باشند. که این مسئله مهارت بالایی را می طلبد. اگر این موارد در سطوح پایین تری بخواهیم بیان کنیم، در حالت کلی، یک سئوکار می بایست قادر به درک موارد زیر باشد:

  • چرا لینک ها مهم هستند
  • تاثیر سئو داخلی بر رتبه صفحه
  • تاثیر سئو خارجی بر رتبه صفحه
  • ضرورت تولید محتوا و بازاریابی آن برای هر نوع بازاریابی آنلاینی
  • تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی سئو
  • آیا تبلیغات کلیکی ارزش هزینه کردن دارند؟
  • نحوه استفاده از روش های مدرن مانند سئو ویدئو

یک سئوکار حرفه ای برای کسب نتیجه بهتر مدام در حال ترکیب این موارد است و همواره به دنبال افزایش اطلاعات خود در زمینه سئو و الگوریتم ها می باشد. اگر به دنبال یک سئوکار حرفه ای هستید می توانید با پیج نگار تماس گرفته و از کارشناسان ما، مشاوره بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 189
  • بازدید کلی : 1,160